Hoe je snel kunt stoppen met roken

Stoppen met roken is een enorme klus. Deze gedachte maakt dat veel mensen er niet eens aan beginnen. Ze hebben namelijk het gevoel dat ze er de kracht niet voor hebben. In de psychologie wordt dit ook wel een gebrek aan ‘self-efficacy’ genoemd. Dit betekent dat je alleen kunt stoppen met roken als je zelf het idee hebt dat je ook daadwerkelijk het vermogen hebt om te stoppen. Stoppen met roken verloopt doorgaans in 7 stappen of fases. In de eerste fase, ook wel de pre-contemplatieve fase genoemd, ben je niet bezig met stoppen met roken. Je erkent niet dat het een probleem is en je hebt ook geen behoefte om te stoppen. In deze fase is stoppen met roken natuurlijk onzinnig. Mensen moeten in ieder geval in de tweede fase terecht komen voordat het stoppen met roken überhaupt een issue voor ze wordt. De tweede fase wordt ook wel de contemplatieve fase genoemd. In deze fase beginnen mensen met nadenken over de schadelijke gevolgen van roken en ontstaat de wens om te stoppen met roken. Maar in deze fase zijn mensen nog steeds aan het roken. Het is een fase waarin uitspraken als: ‘aan het einde van de maand ga ik misschien wel stoppen met roken’, veel voorkomen. Het is een fase die de schadelijke gevolgen van roken erkent, maar er nog niet echt op is gericht om ook daadwerkelijk te stoppen met roken. De volgende fase is de fase van de voorbereiding. Op dit moment wordt stoppen met roken serieus genomen en er wordt als het ware ene plan van aanpak op gesteld. Hierna volgt het daadwerkelijke stoppen met roken. Stoppen met roken begint dus pas in fase 4. Fase 5 is een soort onderhoudsfase. Wat je in deze fase vooral wil bereiken is om niet terug te vallen en vooral om het niet roken vol te houden. Deze fase wordt gevolgd door de voorlaatste fase, namelijk een fase waarin je een niet-roker bent. Deze fase kan de rest van je leven duren en in dat geval is het ook meteen de laatste fase. Mocht je terugvallen en weer gaan roken dan val je bijna letterlijk in de zevende fase, namelijk de terugval fase. Na de terugval fase kun je opnieuw stoppen met roken en dan begin je dus weer bij fase 1. Stoppen met roken is dus een lastige onderneming, maar als je het stapsgewijs aanpakt is het niet zo moeilijk als je zelf zou denken. Het idee is om het niet te zien als een enorm obstakel, maar als kleine haalbare doelen die je stap voor stap kunt bereiken.

Een goede manier om te stoppen met roken vind je online

Stoppen met roken gaat zoals gezegd in stappen. Per fase heb je dan ook verschillende ‘hulplijnen’ tot je beschikking die het stoppen met roken kunnen begeleiden. Via smokefree.nl vind je enkele van die zogenaamde ‘hulplijnen’.  Het bestuderen van de site en het bekijken van de verschillende mogelijkheden is ideaal als je je in de contemplatieve fase bevindt. Zo kun je op de site lezen over verschillende methodes die je kunnen helpen als je wilt stoppen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van:

  • Nicotine pleister
  • Nicotine Kauwgom
  • Laser behandelingen
  • Personal coaching

Als je begint met stoppen, dan is het van belang dat je de directe fysieke impuls om toch een sigaret aan te steken kunt weerstaan. Dit kan het beste met nicotine pleisters. Je moet het monster van je verlangens als het ware een bot toegooien, zodat je innerlijke monster zich niet bemoeid met je dagelijkse beslommeringen. Volgens Plato bestond de psyché uit een zeer klein redelijk deel, een iets groter passioneel deel en een monsterlijk groot deel dat zich bezig houdt met al je meer primaire begeertes. Dit laatste deel van de psyché vergeleek Plato ook wel met een 7 koppig monster. Dit monster kun je dus niet sussen met je rede. Op het moment dat je daarom begint met stoppen, zal je het monster dus als het ware zoet moeten houden, zodat je niet wordt lastig gevallen met opkomende begeertes naar een sigaret. Later als het monster als het ware verdoofd is en zich niet meer al te veel met het verlangen naar een sigaret bezig houdt kun je gebruik maken van meer psychologische oorlogsvoering.

De psychische verleiding van roken

Als je verlangens naar een sigaret namelijk niet meer fysiek zijn, dan zijn er nog genoeg psychologische momentjes waarop je een sigaret nodig denkt te hebben. Zo heb je een sigaret bijvoorbeeld in het verleden gebruikt om stress te verminderen, dus op het moment dat je stress ervaart zal je een drang hebben naar een sigaret. Op deze momenten heb je niks aan een nicotine pleister. Wat juist wel helpt in deze fase is een coach die je door je moment van stress heen praat. Gelukkig kun je via smokefree.nl gebruik maken van een persoonlijke coach. Je kunt natuurlijk niet voorspellen wanneer de drang naar een sigaret in je opkomt, daarom is deze coach telefonisch bereikbaar. Op het moment dat je bijvoorbeeld stress ervaart en een sigaret wil gaan roken, dan kun je direct bellen met je eigen coach. Deze praat dan net zo lang op je in tot het verlangen naar de sigaret volledig verdwenen is. Zo kun je deze site dus gebruiken tijdens de verschillende fases die je hebt wanneer je wilt stoppen. Aarzel daarom niet om er gebruik van te maken, want zoals gezegd is alle hulp welkom op je weg naar een rookvrij leven.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn