Meer klanten door offerte training

Voor mijn eigen bedrijf moet ik constant nieuwe klanten werven. Twee jaar geleden ben ik begonnen als coach. Ik geef mijn klanten onder andere advies over hun loopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Dat doe ik ook voor bedrijven. Bedrijven kunnen mij inhuren als bedrijfscoach. De resultaten van mijn werk zijn ontzettend goed en ik heb altijd tevreden klanten. Maar ik vond het moeilijk om nieuwe klanten binnen te halen. Via andere klanten kwam ik regelmatig in contact met potentiële klanten. Zij vroegen mij om een aanbod te doen en dat deed ik via een standaard offerte. Maar nadat ik een offerte had verstuurd, kreeg ik bij meer dan de helft van de gevallen geen reactie. Via Facebook kwam ik een offerte training tegen van Alette den Exter Tekstadvies en -Training. Eerlijk gezegd had ik er nooit eerder bij stil gestaan dat het aan mijn offertes kon liggen dat ik zo weinig reacties kreeg van potentiële klanten. Via de website http://www.alettedenexter.nl vond ik meer informatie over de offerte training. Hier stond dat ik met de offerte training begeleiding zou krijgen bij het opstellen van mijn offertes. De offertes zouden dan meer klanten opleveren. In mijn netwerk ken ik niemand die ook freelancer is. Ik kan daarom nooit even met iemand sparren over mijn werk of het opstellen van offertes. Daarom kon ik wel wat feedback op mijn offertes gebruiken. Twee maanden geleden heb ik de offerte training gevolgd en ik merk nu al dat mijn offertes veel meer klanten opleveren.

Offerte training: begeleiding en advies

Tijdens de offerte training kwamen de volgende onderdelen aan bod:

  • Feedback op mijn offertes;
  • Handvatten en inzichten om effectievere offertes te schrijven;
  • Begeleiding bij het opzetten van nieuwe offertes.

Uit de feedback die ik gedurende de offerte training kreeg, bleek dat mijn offertes allemaal te algemeen waren. Mijn offertes waren voor iedere klant gelijk. Ik gaf alleen een korte omschrijving van mijn diensten weer met de bijbehorende kosten. Zo gaf ik mijn klanten helemaal niet het gevoel dat ik veel moeite voor ze deed. Dit moest dus anders. Daarnaast was de omschrijving van mijn diensten niet aantrekkelijk genoeg. Ik liet niet voldoende de meerwaarde van mijn werk als coach aan mijn potentiële klanten zien. Als een concurrent dit wel zou doen, zouden mijn potentiële klanten natuurlijk veel eerder voor een ander bedrijf kiezen. Ik moet nu uitgebreider op papier zetten wat mijn aanbod is en wat mijn unique selling points zijn. Dit zijn de onderdelen waarin ik uitblink en waarin ik mij onderscheid ten opzichte van de concurrent. Zo kunnen potentiële klanten ook veel beter overwegen welk aanbod het beste bij hun past. Daardoor is de kans op een betere match tussen de klant en de aanbieder een stuk groter. Vooral voor mij als coach is dit ontzettend belangrijk. De klik tussen mij en mijn klanten is namelijk de sleutel tot succes. Op basis van de inzichten uit de offerte training ben ik zelf aan de slag gegaan met het opstellen van nieuwe offertes. Tijdens de offerte training mocht ik deze aan Alette presenteren. Na afloop ontving ik direct feedback zodat ik de offertes nog beter kon maken.

Groei omzet

Na de offerte training is het aantal klanten meteen toegenomen. Ik krijg meer reacties en kan daardoor mijn klantenkring steeds sneller uitbouwen. Heel af en toe twijfel ik over iets. Dan pak ik het boek ‘PITCH! Van elevator tot aanbesteding’ erbij. Dit boek kreeg ik gratis mee tijdens de training en hier haal ik nog steeds handige tips uit. Ik kan de offerte training aan iedereen aanraden.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn